خانم دکتر بهرامی تنها استاد زن تا اینجای کار است. او هم از دوره اول دکترای مدیریت رسانه بوده است و مثل بقیه تعریف و دیدگاه خودش را نسبت به موضوع دارد. در همان جلسه اول ایمیل و تلفناش را میدهد تا بچهها اگر کاری داشتند راحت باشند. بچهها هم در جلسه دوم سر دلشان باز میشود.
این هم سر فصلهای ارتباطات برای این ترم:
1. هستیشناسی ارتباطات: تعریف اطلاعات و ارتباطات، اهمیت اطلاعات، رابطه اطلاعات و قدرت در دورههای گوناگون، عناصر ارتباط
2. انواع ارتباطات، ارتباطات جمعی و اهمیت وسایل ارتباط جمعی، وسایل ارتباط سنتی و نوین
3. معرفتشناسی ارتباطات: رویکرد سیستمی به ارتباطات، ارتباطات از حیث سیستمهای ارتباطی، ارتباطات انسان با انسان، ارتباطات انسان با ماشین، ارتباطات ماشین با انسان، ارتباطات ماشین با ماشین، ارتباطات ماشین با انسان، ارتباطات ماشین با ماشین
4. ارتباطات میان فردی و سیستمهای ارتباطی آن: محرکهای حسیحرکتی، زبان و ذهن
ارتباطات اقناعی، ارتباطات جمعی وجوه مشترک و افتراق
5. ارتباطات از حیث رویکردهای ارتباطی، رویکرد روانشناسی، جامعهشناسی و تحول تاریخی
6. ادامه ارتباطات ازحیث رویکردها، رویکرد تجربی، رویکرد توسعه
7. ادامه رویکرد انتقادی و آشنایی با چند تئوری ارتباطی در حوزه رسانه
8. تکنولوژی ارتباطی سختافزاری و نرمافزاری از سه کهکشان مکلوهان تا عصر ارتباطات
9. سیر تحوب وسایل ارتباط جمعی، چاپ و مطبوعات، شکلگیری مطبوعات خبری و تجاری، ظهور رادیو و تبلیغات سیاسی و تلویزیون و برنامههای سرگرمی
10. وسایل ارتباط جمعی در دنیای امروز، نابرابری جریان اطلاعات، جریان شمال-جنوب، جریان مرکز-پیرامون و جریان اطلاعات در کشورهای در حال توسعه
11. ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی، همگونی و تمایزات در حوزه تولید و توزیع پیام اهداف و کارکردها، جامعهشناسی مخاطبان
12. ارتباطات و فرهنگ و اجتماع، ارتباطات و تغییر اجتماعی، رهبران فکری و نوآوریها، ساخت اجتماعی واقعیت، از ارتباطات سنتی تا ارتباطات جمعی
13. مسایل اقتصادی و مدیریت ارتباط جمعی شیوه اداره رسانه در جهان، آگهی تجاری و اقتصاد رسانه
14. ارتباطات و محیط، رسانه و افکار عمومی، رسانه و دولتها، رسانه و نخبگان، رسانه و احزاب، رسانه و ائتلافهای قدرت
15. اهداف و کارکردهای ارتباطات، اعلان کردن، برانگیختن، آموزش، اطلاع دادن، حمایت از تصمیمگیرندگان، سرگرمسازی، انتقال فرهنگ
16. اینترنت و دهکده جهانی
17. جمعبندی و رفع اشکال
منابع
راجرز. اورت ام و شومیکر. فلوید، رسانش نوآوری، برگردان عزتاله کرمی و ابوطالب فنایی، دانشگاه شیراز، 1376
شپلر، هربرت، وسایل ارتباط جمعی و امپراطوری آمریکا، ترجمه احمد میرعابدینی، انتشارات سروش، 1377
مکلوهان، هربرت مارشال، برای درک رسانه، ترجمه سعید آذری، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 1377
معتمدنژاد، کاظم، 1379، ارتباطات بینالمللی، تهران دانشکده علامه طباطبایی دانشکده علوم اجتماعی.
Brown J.S and P.Duguid. The Social life of document relese 1.0, edventure Holdings Inc, New York, NY. October11, 1995; pp1-18
Baran. Stanly J& Davis .Dennis Kt 2003 Mass Communication theory (3rdEd), Wadsworth Canada
Griffin e.1997 A First Look at Communication theory (3rd Ed) New York McGraw-hill
2. انواع ارتباطات، ارتباطات جمعی و اهمیت وسایل ارتباط جمعی، وسایل ارتباط سنتی و نوین
3. معرفتشناسی ارتباطات: رویکرد سیستمی به ارتباطات، ارتباطات از حیث سیستمهای ارتباطی، ارتباطات انسان با انسان، ارتباطات انسان با ماشین، ارتباطات ماشین با انسان، ارتباطات ماشین با ماشین، ارتباطات ماشین با انسان، ارتباطات ماشین با ماشین
4. ارتباطات میان فردی و سیستمهای ارتباطی آن: محرکهای حسیحرکتی، زبان و ذهن
ارتباطات اقناعی، ارتباطات جمعی وجوه مشترک و افتراق
5. ارتباطات از حیث رویکردهای ارتباطی، رویکرد روانشناسی، جامعهشناسی و تحول تاریخی
6. ادامه ارتباطات ازحیث رویکردها، رویکرد تجربی، رویکرد توسعه
7. ادامه رویکرد انتقادی و آشنایی با چند تئوری ارتباطی در حوزه رسانه
8. تکنولوژی ارتباطی سختافزاری و نرمافزاری از سه کهکشان مکلوهان تا عصر ارتباطات
9. سیر تحوب وسایل ارتباط جمعی، چاپ و مطبوعات، شکلگیری مطبوعات خبری و تجاری، ظهور رادیو و تبلیغات سیاسی و تلویزیون و برنامههای سرگرمی
10. وسایل ارتباط جمعی در دنیای امروز، نابرابری جریان اطلاعات، جریان شمال-جنوب، جریان مرکز-پیرامون و جریان اطلاعات در کشورهای در حال توسعه
11. ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی، همگونی و تمایزات در حوزه تولید و توزیع پیام اهداف و کارکردها، جامعهشناسی مخاطبان
12. ارتباطات و فرهنگ و اجتماع، ارتباطات و تغییر اجتماعی، رهبران فکری و نوآوریها، ساخت اجتماعی واقعیت، از ارتباطات سنتی تا ارتباطات جمعی
13. مسایل اقتصادی و مدیریت ارتباط جمعی شیوه اداره رسانه در جهان، آگهی تجاری و اقتصاد رسانه
14. ارتباطات و محیط، رسانه و افکار عمومی، رسانه و دولتها، رسانه و نخبگان، رسانه و احزاب، رسانه و ائتلافهای قدرت
15. اهداف و کارکردهای ارتباطات، اعلان کردن، برانگیختن، آموزش، اطلاع دادن، حمایت از تصمیمگیرندگان، سرگرمسازی، انتقال فرهنگ
16. اینترنت و دهکده جهانی
17. جمعبندی و رفع اشکال
منابع
راجرز. اورت ام و شومیکر. فلوید، رسانش نوآوری، برگردان عزتاله کرمی و ابوطالب فنایی، دانشگاه شیراز، 1376
شپلر، هربرت، وسایل ارتباط جمعی و امپراطوری آمریکا، ترجمه احمد میرعابدینی، انتشارات سروش، 1377
مکلوهان، هربرت مارشال، برای درک رسانه، ترجمه سعید آذری، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 1377
معتمدنژاد، کاظم، 1379، ارتباطات بینالمللی، تهران دانشکده علامه طباطبایی دانشکده علوم اجتماعی.
Brown J.S and P.Duguid. The Social life of document relese 1.0, edventure Holdings Inc, New York, NY. October11, 1995; pp1-18
Baran. Stanly J& Davis .Dennis Kt 2003 Mass Communication theory (3rdEd), Wadsworth Canada
Griffin e.1997 A First Look at Communication theory (3rd Ed) New York McGraw-hill
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر