۱۳۸۷ آبان ۲۵, شنبه

یک ارائه خوب

یکی از کارهایی که به آن اعتیاد دارم وبلاگ خوانی است. اگر وبلاگ‌خوان هستید پیش‌نهاد می‌کنم از فید استفاده کنید. اما مقصود این نوشته تبلیغ وبلاگ و فید نیست بلکه نوشتن درباره powerpoint و ارائه مطلب است. خیلی از بچه‌ها از نحوه درس اساتیدی که بیش از حد به پاورپوینت متکی هستند، شاکی‌اند اما خودشان هم توجه زیادی به ارائه مطالب خود نمی‌کند. مطلبی که به آن لینک می‌دهم نوشته جادی در وبلاگ یک وجب خاک اینترنت است. پژمان (با عرض معذرت که نام‌شان را اشتباه نوشته بودم) سابقه کار در گوگل و شرکت اریکسون را دارد و نشان می‌دهد که تب پاورپوینت مختص ما نیست و راه‌حل‌هایی برای ارائه یک پاورپوینت خوب ارائه می‌دهد.
در تهیه اسلاید باید چند اصل رو در نظر بگیرید:
1- مخاطب خودتون رو بشناسید. مثلا اگر راجع به هک صحبت می کنید چنانچه مخاطب شما مدیران بازرگانی یک شرکت هستند، نمی بایست از به کار بردن الفاظ قلمبه سلمبه و یا مهندسی استفاده کنید چون آنها هرگز نخواهند فهمید
2- مقصود خودتون رو در کمترین زمان ممکن به مخاطب برسونید. هرچی زمان پرزنت شما کمتر باشه آدمها دیرتر حوصلشون سر می ره بنابراین هیچ وقت فکر نکنید که یک پرزنت 1 ساعته خیلی خوبه چون حوصله مستمعین سر می ره
3- از کمترین واژه ها و متن در اسلایدها استفاده کنید. یادتون باشه کتاب نمی نویسید پس یک صفحه رو پر از نوشته نکنید
4- واژگان ساده و کوتاه استفاده کنید
5- فونت درشت استفاده کنید. مثلا فونتهای 30 به بالا بهتر هستند تا فونتی با شماره 18
6- از صدا در پرزنتیشن استفاده نکنید مگر اینکه خلاقیت خوبی دارید برای به وجد در آوردن مخاطبانتان

۱ نظر:

pejman گفت...

دوست عزیز
ممنون از لطفی که به وبلاگ من دارید. من اسمم پژمان هست و در وبلاگ یه وجب خاک اینرنت می نویسم. نمی دانم چرا نوشته اید جادی؟ ایشان در وبلاگ دیگری مشغول به نوشتن هستند نه وبلاگ من!