۱۳۸۷ آبان ۱۹, یکشنبه

روش پانل در پژوهش‌های علوم اجتماعی

سومین ارائه درس روش تحقیق مربوط به آقای حجتی و موضوع روش پانل بود. فایل این ارائه را از اینجا دریافت کنید:


مقدمه

مطالعات اجتماعی را می توان در یک مقطع از زمان به انجام رساند یا درچند مقطع. در صورت اول، فقط یک زمان) t1) در تحقیق وجود دارد درحالی که درتحقیق نوع دوم چند یا چندین زمان خواهیم داشت که از t1 آغاز می شود وتا tn ادامه می یابد. نوع اخیر را مطالعات طولی می خوانند. در تحقیقات طولی زمان به عنوان متغیر و نه عامل ثابت مورد توجه قرار می گیرد. از این طریق هم دگر گونیهای مرتبط با عقاید نظرات و حالات سنجیده می شود و هم تغییر در رفتار ،عادات و... به سنجش نهاده می شود. همچنین از این طریق نه تنها افراد را مورد مطالعه قرار می دهند بلکه در جریان تغییر گروهها کارگاهها وروستاها و ... نیز می توان قرار گرفت. با استفاده از این روشها نه تنها می توان حرکت یا تغییرها را شناخت(سطح وصفی) بلکه می توان علت یا علل تغییر های حاصل شده در عقاید یا رفتار (یا هردو) در فرد یا جمعیت و یا هر واحد مورد مطالعه را مورد شتاسایی قرار داد.( سطح علی یا تبیینی).مثال :اگر در تحقیق طولی یک سری مصاحبه انجام دهیم این مصاحبه ها فقط درباره ی رویه ها و آرایی که موضوع بررسی هستند (مثلا در بررسی رویه ها وآرای سیاسی) انجام نمی گیرد، بلکه علاوه بر آن عنصرهایی را هم که بر این رویه ها اثر می گذارند(مانند گوش دادن رادیو، خواندن روزنامه ها و کتابها و تاثیرهای مختلف و …) و رویه ها و آرایه هایی که فرض می شود با موضوع تحقیق رابطه احتمالی دارند را نیز شامل می شود. مطالعه طولی را به دو نوع تقسیم می کنند:

مطالعه پانل: در هنگام کاربرد پانل می کوشیم نسلی را انتخا ب کنیم و سپس آن را در مقاطع خاص زمانی مورد مطالعه قرار دهیم. باید افراد مورد مطالعه در تمامی مقاطع تحقیق یکسان باشند. پانل در اصل واژه ای انگلیسی است که تعدادی کارشناس یا اعضا هیئت منصفه را مشخص می سازد.مثال:تحقیق لازارسفلد برلسون و گودتروند پژوهی: چنانچه مطالعه به صورت طولی انجام گیرد ولی گروه در زمانهای مختلف متفاوت باشد به عبارت دیگر سعی کنیم گروهی مشابه با گروه اول ولی متفاوت با آن انتخاب کنیم به آن روند پژوهی گویند.

سابقه تاریخی: تحقیق با فنونی که بر تکرار متکی است در آغاز در سال 1928 توسط استوارت رایس مطرح گردید. اعضای پانل رایس دانشجویان جامعه شناسی بودند. هدف نیز این بود که ملاحظه شود به هنگام انتخاب ریاست جمهوری چگونه دانشجویان نظر خود را تغییر می دهند.مطالعه ی دیگر از آن نیو کامب است که در سالهای 1935 تا 1939 در بین دانشجویان دختر صورت گرفت. هدف آن بود که ملاحظه شود محیط دانشگاهی باز، چه اثراتی بر روی دخترانی می گذارد که از محیط خانواده بدان راه یافته اند. نیو کامب و رایس موفق به انجام کاری منتظم نشدند. تنها کاری که دراین زمینه منظم است همانا همان تحقیق لازارسفلد است.

هیچ نظری موجود نیست: